De 6 geheimen van gewichtsverlies volgens Ayurveda

Voor en na gewichtsverlies - Ayurveda Wandelcoaching

Overgewicht en gewichtsverlies in Ayurveda

Vraag jij je wel eens af waarom de een gemakkelijker aankomt dan de ander? Waarom het de een wel lukt om af te vallen met behulp van een bepaald dieet en de ander niet? Het antwoord is simpel wanneer we het vanuit Ayurvedisch perspectief bekijken. We zijn niet hetzelfde! En omdat we verschillen is er per individu een andere aanpak nodig.

Je gewicht wordt niet alleen bepaald door wat je eet

Ik weet het, veel mensen met overgewicht hebben al heel wat diëten geprobeerd. Ze hebben echt al vanalles gedaan. Van het weglaten van koolhydraten tot het tellen van calorieën. Het drinken van shakes en het overmatig sporten. Met als overeenkomst, ze keken alleen naar wat ze aten en brachten daar veranderingen in aan. Waarom zou een Ayurvedisch dieet dan wel helpen? Ayurveda kijkt niet alleen naar wat maar ook naar hoe en wanneer. Het gaat er bovendien vanuit dat het aanpassen van de levensstijl het afvalproces bevordert.

De 6 geheimen van een Ayurvedisch afvaldieet

Is Ayurveda dan echt zo anders. Ja! Je zult in het begin niet eens doorhebben dat je met een dieet bezig bent. Het zijn meer levensstijlgewoontes die omgegooid zullen worden. Zoals hoe laat je bijvoorbeeld eet, hoe vaak je eet, het aanleren van nieuw gedrag tijdens de maaltijd en gedurende de dag. En dat allemaal nog zonder te kijken naar wat je eet. Pas dan begint het echte dieet.

1. Wat je mag eten en wat niet

Doordat Ayurveda de voedingsadviezen afstemt op wie jij bent zal er per persoon een ander dieet worden samengesteld. Daarnaast zijn er dingen die voor iedereen gelden. Daar beginnen we mee. Zo wordt aangeraden om altijd vers te koken met gebruik van verse ingrediënten. Maar niet zonder dat jij ook echt gaat ervaren waarom. Je gaat zelf ondervinden wat je het beste wel en wat je maar beter niet kunt eten. Uitgelegd aan de hand van de 5 elementen. Want zeg nou eerlijk vuur kun je ook niet met vuur bestrijden.

2. Het belang van een goed slaap / waak ritme

Ik zei het al even, bij Ayurveda gaat het niet alleen om wat je eet. Je gehele levensstijl bepaalt hoe jij je voelt en wat voor jou het beste werk. Jouw slaap / waak ritme is daar een heel belangrijk onderdeel van. Hoe laat ga jij slapen en hoe laat sta jij op. Maar ook hoe laat eet jij en hoeveel tijd zit ertussen. Je raad het al, ook dat is niet voor iedereen gelijk. Kan de een gemakkelijk het ontbijt overslaan. De ander wordt er flink chagrijnig van.

3. Terwijl de een te weinig sport, sport de ander te veel

Ayurveda hecht veel waarde aan beweging. Maar wel de beweging die het beste bij jou past. Ben je al erg warmbloedig van nature, dan is het maar beter dat je geen Bikram Yoga doet. Bewegen in Ayurveda kan zo eenvoudig zijn als op het juiste moment gaan wandelen of juist de meer rustige Yoga-oefeningen doen. En zelfs ademhalingsoefeningen vallen hieronder. Ook die werken ondersteunend wanneer je wilt afvallen. Juist omdat ze het opruimen van gifstoffen stimuleren.

4. De grote boosdoener: Stress

Wanneer we gestrest zijn werkt ons gehele systeem niet optimaal. Ons lichaam is dan aan het overleven. Bepaalde lichaamsfuncties komen hierdoor op een laag pitje te staan. Het verteren van voeding is er één van. Geen wonder dus dat de spijsvertering niet optimaal functioneert en ons voedsel ons meer kwaad doet dan goeds. Overigens, als je meer wilt weten over stress en wat stress met je doet, ik ben druk bezig met een campagne over stress die over enkele maanden gelanceerd wordt. Als je op de hoogte wilt blijven stuur mij dan een berichtje met het onderwerp stress.

5. Wat zelfvertrouwen en geduld

Wat jaren heeft gekost om eraan te komen is natuurlijk niet in een week weg. We focussen bovendien op een blijvend resultaat. Niet op een vluchtig succesje. Dat betekent dat het zelfvertrouwen zo nu en dan flink op de proef wordt gesteld. We zullen geduld moeten hebben en zijn niet meteen kilo’s lichter. Maar wat we met de Ayurvedische afvalmethode wel direct zullen ervaren is een verandering in ons gevoel. We voelen ons al snel lichter (Lees: niet zo zwaar), gelukkiger en een heel stuk vitaler. Dat is natuurlijk al een doel op zich.

6. Ontgiften voor de die-hards

Ayurveda kent diverse behandelingen die het lichaam ontgiften. Dit verwijderen van de gifstoffen – ook wel detoxen genoemd – die met het nuttigen van verkeerde voeding in ons lichaam zijn gekomen heeft zich genesteld op verschillende plaatsen in ons lichaam. Overtollig vetopslag is er slechts één van maar de witte aanslag op onze tong ‘s morgens bij het opstaan verraad ook een overdosis aan gifstoffen. Zolang deze stoffen het lichaam bewonen zijn we niet in balans. Deze balans is nodig om ook het overgewicht aan te pakken.

Tot slot: Afvallen als bijzaak

Niet iedereen die een Ayurvedisch dieet volgt is dat gaan doen om af te vallen. Vaak zijn er andere redenen om hieraan te beginnen. Voor mij persoonlijk waren het mijn darmproblemen die maakte dat ik mijn dieet en mijn levensstijl heb aangepast. Afvallen was voor mij een bijzaak. Het betekent wel dat ik eigenlijk al die jaren niet in balans was en ook in mij de afvalstoffen zich hadden opgehoopt. We zijn vaak vergeten hoe we eruit zien wanneer we in onze natuurlijke staat verkeren of vinden zelf dat het best meevalt met het overgewicht. Het is de innerlijke dialoog die ons voor de gek houdt. Het lichaam kiest er dan voor om via andere klachten een signaal af te geven dat er iets mis is om zo uiteindelijk ook het overgewicht aan te pakken.

Meer weten over wat Ayurveda voor jou kan betekenen? Neem gerust contact met mij op

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *